fbpx
Célközönség

Miért kell ismerned a célközönségedet?

Amikor elkezdek egy projektek, mindig az az egyik első kérdésem az ügyféltől, hogy ki a célközönsége, mutassa be. Onnan lehet tudni, hogy valaki jól átgondolta a vállalkozását, hogy erre a kérdésre nem azt válaszolja, hogy mindenki, neki nincs szüksége külön célközönség kialakítására. Hanem részletesen le tudja írni, hogy kiknek szeretné eladni a termékeit. De ez miért fontos, miért nem célszerű mindenkit megcélozni?

Mindenkinek szól, tehát senkinek

Ha mindenkit egyszerre szeretnénk megszólítani, akkor igazából senkit sem tudunk elérni. Nem hirdethetünk mindent mindenkinek, mert kidobott pénz lenne. Hiszen más az életkor, családi állapot, anyagi helyzet, érdeklődési kör stb. Muszáj leszűkíteni a kört és kialakítani a célcsoportot, hiába szeretnénk, ha mindenki tőlünk vásárolna. Teljesen más a célközönsége a Chanelnek és más a H&M-nek vagy a Hádának. Más a megjelenésük, máshogy kommunikálnak, és különböző árkategóriában vannak.

Érdemes átgondolni, hogy mégis ki az a „mindenki” akinek szeretnénk értékesíteni, hogy célzottan lehessen rá hirdetni, jobban ki lehessen alakítani a megjelenést és az értékesítési stratégiát.

Célközönség kialakítása

A célközönség kialakításában több tényező is szerepet játszhat. Az egyik, hogy mi kiknek szeretnénk eladni, és hogy az adott célközönség számára a mi termékünk megfelelő-e. Például nem célszerű a budai villában élőket megcélozni, ha bizsukat értékesítünk, mert valószínű, hogy nem fogják megvenni. Érdemes emiatt előtte átgondolni a saját termékeinket, azok milyenek.

A másik, amit érdemes átgondolni, hogy mit igényel a piac és a környék. Továbbra is a kávézó példáját tudom felhozni, hiszen annyiféle lehet belőle. Teljesen más kávézó passzol egy business negyedbe, ahova inkább az irodisták járnak egy elviteles kávéra vagy tartják ott a meetinget, mint mondjuk egy kertvárosban, ahol sokan (kis)gyerekkel és / vagy kutyával szeretnének betérni. Lehet, hogy más nyitvatartás, más fajta sütemények, más fajta berendezés szükséges, a célközönségünkhöz igazodva.

Illetve figyelni kell a piaci rést is. Van esetleg egy olyan célcsoport, amit a többi cég figyelmen kívül hagy? Például a vegánok vagy az otthonról dolgozók, esetleg az egyetemisták? Ez természetesen kutatómunkával is jár, érdemes lehet akár a konkurenciát is megvizsgálni.

Arculat, megjelenés és megszólítás

Egy arculat kialakításában rendkívül fontos az, hogy kit szeretnénk megszólítani, kinek szeretnénk eladni a termékünket vagy szolgáltatásunkat. Milyen érzést keltsen a vásárlókban, milyen a szolgáltatás? Milyen értékeket képvisel a cég? Ez akár a színek kiválasztásában is nagy szerepet játszhat!

A célközönség meghatározása nagyon sokat segít a grafikusi munka során. És kiemelkedő szerepe van a marketing kommunikációban is. Ha tudjuk, hogy kihez szólunk, akkor sikeresebbek leszünk. Célzott hirdetéseket, kedvezményeket és landing page-ket tudunk létrehozni, aminek sokkal nagyobb eredménye lesz, mint ha ész nélkül hirdetnénk a Facebookon.

Prospert moodboard
Prospert moodboard - arculati színek tervezése

Ismerd meg a célközönségedet!

Célszerű megismerned a vásárlóidat, mit szeretnek, milyen kedvezmények hatnak rájuk jobban, milyen social media felületeken vannak jelen. Sokkal több vásárlód lenne, ha fent lennél a TikTokon? Akkor irány, készíts videós tartalmakat. Vagy inkább a LinkedInen kéne posztolnod és bejegyzéseket készítened, kapcsolatokat építened?

Nem elég az, hogy nagyjából ismered a célközönségedet. Folyamatosan monitorozd őket, figyeld a trendeket, a statisztikákat, a Google Analitikát. Sőt, nyugodtan kérdezd meg a vevőidet, követőidet, hogy mit szeretnek, mivel elégedettek, miben tudnál még fejlődni.

Lehet több célközönségem?

Természetesen van olyan, hogy a különféle szolgáltatások más-más vevőknek szólnak. Például a nagyobb célközönséged a vállalkozók, de az egyik szolgáltatásod a kezdő vállalkozóknak szól, a másik pedig a tapasztaltaknak. A két szolgáltatásra külön marketing kampány fog indulni, máshogy kommunikálsz kicsit, mások az árak is természetesen. Viszont a kezdők és a tapasztaltak is egy közös célcsoporthoz tartoznak, a vállalkozókhoz. Azt nem javaslom, hogy az egyik terméked például a kisgyerekes szülőknek szóljon, a másik pedig a jogászoknak.

Van, hogy olyan óriási egy webshop, hogy nehéz lehet meghatározni a célközönséget, hiszen olyan, mintha mindenki találna ott magának terméket. De ilyenkor is, a cég megvizsgálja, hogy mik a húzótermékek, kik vásárolnak a legtöbbet, és ezekre építik fel a hirdetéseiket, vagy ezekre fordítanak több energiát. Ha egy webshopban jobban mennek a kutyás termékek mint a macskások, akkor inkább az előbbire fognak fókuszálni, persze nem elhanyagolva a másodikat.

Érdemes lehet néha átgondolni, felülvizsgálni a célközönséget, hogy az hogy alakul, illetve hogy hogyan fejlődtek a termékeink. De nem javaslom továbbra sem, hogy mindenkinek meg akarjunk felelni, mindenkinek megpróbáljunk eladni, hiszen ez hosszabb távon se nem lehetséges, se nem célszerű.

Ha pedig olyan vásárlók is betérnek hozzánk, akik nem tartoznak az eredeti célcsoportba, akkor örülünk nekik 🙂