Konkurencia felmérés

Konkurencia felmérés

Mielőtt vállalkozásra adnánk a fejünket, érdemes egy konkurencia felmérést elvégezni a területünkön. De miért kell ismernünk a versenytársakat?

Konkurensek és piackutatás

A konkurencia felmérése (és a piackutatás) nagy segítséget tud nyújtani például az árazásban. Melyik cég kinek és milyen minőségű szolgáltatást vagy terméket ad el? Érdemes ezt megvizsgálni, és nem azért, hogy alálicitáljunk. Az senkinek nem tesz jó, de legfőképpen nekünk nem. Természetesen azt sem javaslom, hogy minden ár kialakításánál a versenytársakat kell lemásolni. De érdemes megvizsgálni, hiszen így ismerjük meg a piacot, a termékünk értékét és a váráslóerőt is. Ha a kutatás során olyan eredmény születik, ami számunkra nem elfogadható, akkor érdemes lehet újragondolni akár a célközönséget, akár a termékünk minőségét, akár a lokációt. Vagy egyszerűen kipróbálni és kockáztatni, mert lehet, hogy amit mi nyújtunk, az valóban többet ér, mint a többieké.

De nem csak az árazásban tud segítséget nyújtani a számunkra, hanem helyszínválasztásban is. Ha szeretnénk egy kávézót nyitni, akkor nem biztos hogy érdemes egy Starbucks mellett megnyitni az üzletünket. Ha fodrászként szeretnénk boldogulni, és az utcában van már két fodrászat, akkor érdemes lehet átgondolni, hogy esetleg egy utcával arrébb már jobb lenne. Vagy ha a két fodrászat csak nőket fogad, akkor érdemes lehet átgondolni a szolgáltatást. Lehet, hogy egy férfi fodrászat, vagy egy manapság divatos barber shop jobb ötlet lenne? Van erre a környéken igény, lehetőség, vásárlóerő?

Ellentétek

A konkurenciát nem kell gonoszként, ellenlábasként kezelni. Több esetben is lehet ezt normálisan, akár egészséges versenyként is felfogni. A grafikusi szakmában sajnos többször tapasztalom egymás ócsárlását, lenézését. Attól nem lesz jobb senki szolgáltatása, hogy a másikat sértegeti és leszólja.

Nyugodtan kövesd be Instagramon a konkurenciát, de ne keltsd rosszhírét. (Szerintem kifejezetten nagy időpocsékolás véres kommentháborúkban részt venni.) Figyeld meg, hogy mitől működik neki a business, hogy kommunikál, ki a célközönsége? Ne másold le! Inkább inspirálódj! Mit csinálhatnál jobban, milyen hibákat vét, amiket te már könnyebben el tudsz kerülni? Milyenek a hírlevelei, az akciói, a termékei? Milyen közösségi felületeken van jelen, és hol nincs? Milyenek a posztjai és a videói például a TikTokon?

Megjelenés

A konkurencia felmérés nem csak a vásárlóerő és a termékfejlesztés miatt fontos, hanem a megjelenés és az arculat kialakításában is.

Volt egy fotós ügyfelem, aki két színkombináció között vacillált, az egyik a klasszikus és csodálatos fekete-arany kombináció, a másik pedig a gyönyörű fekete-korall. Végeztem a környékén egy rövid kutatást, és azt láttam, hogy rengeteg fotós használja a fekete-arany színeket, és ezzel igazából ő is beállna a sorba. Ezért a korall mellett döntött, így nem csak kitűnik a többiek közül az egyediségével, de az ügyfelei jobban meg tudják jegyezni. Ezért is elengedhetetlen egy kis kutatás a logó-és arculattervezéskor.

Természetesen a konkurencia felmérése kicsit változhat a cégünk méretétől, célközönségünktől, termékünktől és lokációtól függően. Érdemes ilyenkor a vevő fejével gondolkodni. Hol keresne minket, milyen megjelenéssel lehet megszólítani? Mivel tűnhetnénk ki a konkurenciák tömegéből?

Comments are closed.