fbpx
Szerzői jog

Szerzői jog

A szerzői jog mindenkit megillet az általa létrehozott szellemi termékekre, ez lehet egy könyv, vagy egy cikk, de akár egy festmény vagy fotó is. A webről nagyon könnyű lopni, és sokan bele sem gondolnak, hogy egy-egy másolással, letöltéssel megsértik a készítőnek a jogait.

„Letöltöttem a Google-ről”

Sajnos nagyon gyakori, hogy az emberek csak beírják a Google-be, hogy mit keresnek, majd egyszerűen lemásolják vagy letöltik a tartalmat, szerzői jog ide vagy oda. És ha ez egy jogtalan felhasználással párosul, akkor a szellemi termék megalkotója jogosan küldhet felszólítást, sőt, akár pereskedésig is elmehet. Mit jelent a jogtalan felhasználás? Például egy olyan fénykép felhasználása egy hirdetésben vagy weboldalon, amihez nincs meg a licence. Ha nem szeretnénk előfizetni különféle stock oldalakra, vannak lehetőségek szép és minőségi képek letöltésére ingyen is, erről ITT írtam korábban. Mindig érdemes jobban utánanézni a felhasználási lehetőségeknek, mert rengeteg ingyenes anyag van fent a neten.

A blogbejegyzéseknél is figyelni kell a tartalmak megírásánál, hogy azok saját kútfőből eredjenek, ne pedig más oldaláról legyenek kimásolva. Ez nem csak etikai és jogi szempontból fontos, de ha a Google észreveszi a másolást, akár meg is büntetheti az oldalt. Nem szerencsés ezt kockáztatni, és ha valaki nem szeret blogot írni, akkor érdemes megkérnie egy szövegírót, hogy tegye meg helyette.

Viszont nem csak szöveget és fényképet lehet így ellopni, de egy logót, betűtípust, vagy akár egy weboldal designt is. A szerzői jog ezekre is vonatkozik, és a másolás nem célravezető. Sokszor az ügyfelek pont ugyanolyan logót vagy weboldalt szeretnének, mint amit láttak valahol, de ez nem mindig a legjobb. Érdemes egyedibb megoldásokban gondolkodni. Természetesen előfordulhat, hogy valaki nagyon hasonló logót készít Amerikában vagy Indiában, de valószínűleg a két cég sosem lesz egymás konkurenciája, így ez abszolút elfér egymás mellett. Viszont a nagyobb cégek, mint például az Apple, kényesen odafigyelnek, hogy ne jelenjen meg a piacon az övékhez hasonló logó.

Felhasználások

Ha letöltünk valamit, legyen szó egy fényképről vagy egy betűtípusról, videóról, hanganyagról, akkor meg kell győződnünk, hogy az nem csak „for personal use only” hanem „free for commercial use” is szerepel a részletes leírásban. A personal use azt jelenti, hogy csak saját, személyes használatra ingyenesen felhasználható. Ilyen lehet például, hogy a képet kinyomtatjuk és kitesszük otthon a falra. A commercial use pedig a hirdetésekben való szabad felhasználást jelenti, azaz feltölthetjük a weboldalra, Facebook oldalra és használhatjuk különféle hirdetéseknél is. Van, hogy ingyenesen lehet használni ezeken a felületeken, de van, hogy egyszerűen meg kell vásárolni, elő kell fizetni érte.

Sok helyen vannak kikötések, például hogy nem lehet logóban használni az adott betűtípust, vagy hogy nem lehet tovább értékesíteni az adott szellemi terméket, meg kell jelölni a forrást stb. Ha sehol sem találunk semmilyen információt, hogy fel lehet-e használni vagy sem, akkor automatikusan nem lehet felhasználni. Elvégre a szerzői jog védi ezeket az oldalakat és az ottani feltöltőket is, és az olyanok, mint pl. a Shutterstock, előszeretettel megy utána az eseteknek.

Szerzői jog - laptop, webdesign

Mit tehetünk, ha valaki ellopja a szellemi termékünket?

Először érdemes írni egy üzenetet az adott oldalnak, ahol megtaláltuk a szellemi termékünket. Általában már ez elegendő szokott lenni ahhoz, hogy levegyék az oldalról. Ha mégsem teszik ezt meg, akkor érdemes ügyvéd segítségét kérni. Ha az ügyvéd ír egy szép, hivatalos levelet, akkor általában az elrettentő szokott lenni, végső esetben pedig pereskedni is lehet.

A weboldalakon van arra lehetőség, hogy a szöveget ne lehessen kimásolni. Ez szerzői jog szempontból jó lehet, de a felhasználói oldalról én nem javaslom. Nagyon bosszantó, ha nem lehet kimásolni egy email címet vagy egy terméknevet az oldalról, mert le van tiltva a másolás. Éppen ezért át kell gondolni, hogy mit is szeretnénk, és szerintem a látogatók legyenek az elsők, elvégre ők az ügyfelek, miattuk jött létre az adott weboldal. Emiatt a kis kockázatot be kell vállalni, nehogy a végén elmenjenek az oldalról, mondván nem felhasználóbarát, nehezen tudják azt kezelni.

Tehát érdemes mindig utánajárni, hogy amit le szeretnénk tölteni, azt fel lehet-e használni. Elvégre senki sem szeretné, ha ellopnák a szellemi termékét, éppen ezért mi se tegyük ugyanezt!

A képek forrása a Freepik.