fbpx

Miért fontos a blog?

Több ügyféllel is konzultáltam már weboldalakkal kapcsolatban, és mindig felhívtam a figyelmüket a blog lényegére és jelentőségére. Miért fontos, mi az értelme a blogolásnak, és különben is, megéri ezzel foglalkozni? Mindenképpen!

Kereső és kulcsszavak

Fontos, hogy a weboldalunk elérje a célját és eljusson a vevőkhöz, látogatókhoz, ez nem is kérdés. A legjobb az, ha ingyen, organikusan jutunk el az érdeklődőkhöz, ezt pedig folyamatosan frissülő, minőségi tartalmakkal (is) tudjuk elérni. Ha a kereső azt látja, hogy ehhez a weboldalhoz 2015 óta nem nyúlt senki, akkor valószínűleg hátrébb fogja sorolni a találati listán, mondván, hogy nem aktuális már. A blog az egyik legjobb eszköz arra, hogy folyamatosan frissen tartsuk a weboldalunkat, ráadásul odavágó tartalmakkal. Ezt a Google pedig nagyon szereti.

Hogy mi a releváns, azt a kulcsszavakból tudja eldönteni. A SEO megérne egy külön blogcikket, nem véletlenül alakult ki erre egy teljesen különálló szakma. De ha magunk szeretnénk csinálni, akkor fontos átgondolni azt, hogy a vállalkozásunknak, tevékenységünknek mik a kulcsszavai, rá kell keresni, piacot kell felmérni stb. Természetesen nem szabad, hogy minden második szó egy kulcsszó legyen, mert az egyszerűen olvashatatlan lesz a látogatóknak. Fontos szem előtt tartani azt, hogy egyszerre írunk a keresőnek, de egyszerre írunk a látogatónak is, és mind a kettőnek meg kell felelni.

Hogy a Google mi alapján rangsorolja az oldalakat, miket figyel, miért büntet, az egy külön blogcikket igényelne, de addig tudom ajánlani a Pixelgyár Online Webdesign Tanfolyam Blogján található cikket, ami egy nagyszerű összesítés. De nagyon röviden, a Google figyeli azt, hogy milyen az oldal, a blogcikk minősége, alapos-e, nyelvtanilag és tartalmilag helyes-e, eredeti-e a szöveg stb. Több szempont alapján rangsorolja a cikkeket és az oldalakat, a fentebbeken túl még nézi azt, hogy mobilbarát-e, megbízható-e az oldal, mennyi reklám van rajta és hogy a látogatók részéről mennyi panasz érkezik. Muszáj kiszűrni a csaló, lehúzós webáruházakat, illetve a lopott tartalmakat is.

Én a blogcikkeimhez letöltöttem egy SEO bővítményt a WordPressbe. Jelzi a fontos momentumokat, például ha egy kulcsszó kevésszer szerepel a cikkben, vagy ha túl rövid a bejegyzés, vagy ha elfelejtettem a képeket. Számomra nagyon hasznos, de mégis engedi, hogy az ügyfeleimnek írjak.

Blog

Hogyan blogoljunk?

Egy blogcikknél fontos szem előtt tartani azt, hogy kik is a látogatók, mik lehetnek számukra érdekesek. Ha egy bútor webáruházat üzemeltetünk, ne írjuk le a blogban a kedvenc receptünket, mivel nagy az esély, hogy a vevőket ez nem fogja érdekelni. Természetesen ebben az esetben nem csak a bútorokról írhatunk, hanem például a lakberendezésről, a bútorápolásról, a megfelelő otthoni iroda kialakításáról, a minimalista designról stb. Rengeteg a lehetőség, és érdemes ötletelni, jegyzetelni és előre eltervezni. Havonta minimum két blogcikk írása szerintem már jó, de ennél még jobb, ha több van. Ha látja a kereső, hogy a blog friss tartalmakkal rendelkezik, akkor mindenképp előre fog helyezni a találati listán, de ezt csak legalább 20-25 cikk után érezhetjük meg.

A tervezés itt is fontos. Én egy évre előre leírom, hogy mikről szeretnék írni, milyen időszakban vagy évszakban mik lehetnek az érdekes témák. Ezt természetesen folyamatosan bővítem, ahogy jönnek az ötletek, és persze volt olyan, hogy át kellett teljesen alakítanom egy-egy időszakot. Viszont egy előre megtervezett lista alapján haladok, ami nekem biztonságot ad. Például év elején írtam az idei logó trendekről, ami januárban egy nagyon szuper téma, de júniusban kicsit megkésettként hatna. Ahogy nem írok tavasszal a téli esküvői meghívó ötletekről, mert ugyancsak furcsa lenne.

Sokan azért nem blogolnak, mert nem mernek, vagy mert nem tudják hogy miről írjanak. Érdemes körülnézni a konkurenciánál, ők miről írnak, kicsit leülni és az ügyfelek szemszögéből átgondolni, hogy miről olvasnának szívesen. Esetleg írhatunk magunkról is, honnan indultunk, ki áll a vállalkozás mögött, hogyan dolgozunk stb. Ezzel még közelebb kerülünk az érdeklődőkhöz, és egy bizalmi kapcsolat kezdete is lehet, elvégre az emberek szeretik a kulissza titkokat.

Hogyan NE blogoljunk?

Másolni nem szabad, sőt, kifejezetten tilos. Mikor látunk egy szuper blog ötletet, akkor nem szabad a blogcikket lemásolni, elvégre az más szellemi terméke. Ráadásul a Google sem szereti a lopott tartalmakat, és fel is lép ezek ellen. Illetve nem célszerű angol (vagy bármilyen más) nyelvű cikkeket Google fordítóval lefordítani, majd blogcikként kiposztolni egy az egyben. Ez rendszerint tele van helyesírási hibával, magyartalan mondatokkal, és a látogatók számára konkrétan olvashatatlan lesz a cikk. Természetesen a Google is egyre jobban érzékeli ezeket. Senkinek nem hiányzik egy Google büntetés vagy tiltás, így érdemes szépen leülni és megírni egy blogcikket saját kútfőből. Ha nem tudjuk mi magunk megírni a cikkeket, érdemes kiszervezni egy szövegírónak, hiszen már erre is van egy szakma.

Fentebb már említettem, hogy nem szabad a weboldal témájától drasztikusan eltérni, mert az nem csak a keresőnek nem fog tetszeni, de a látogatóknak sem. Érdemes viszont „a dobozon kívül” gondolkodni. Például egy dietetikus, aki az egészséges életmódot hirdeti, írhat a sportról, elvégre ez szorosan kapcsolódik a témájához. Viszont ha a fentebb említett dietetikus az autóalkatrészekről írna, akkor az elég szokatlan lenne.

Milyen egy jó blogcikk?

Kell egy szuper cím, ami utal a bejegyzés témájára. Jó ha van egy jó bevezetés, címek, és fontos, hogy a szöveg tagolt legyen. Kinézetre én a balra zárt szöveget tudom ajánlani, a sorkizártat nagyon nehéz képernyőn olvasni. A különálló egységeket érdemes enterrel elválasztani egymástól, így a szemünk még jobban tudja követni a szöveget. Monitoron vagy mobilon máshogy olvasnak az emberek, mint egy könyvet, sokszor csak átfutjuk a cikket, és esetleg az érdekesebb részt jobban elolvassuk.

Egy jó blogcikkben szerepelnek a megfelelő kulcsszavak, egyértelmű, hogy miről szól, nyelvtanilag helyes. Fontos, hogy releváns legyen, eredeti és nem másolt. Az emberek szeretik a minőségi tartalmakat, így megéri belefektetni egy kis kutatómunkát, hogy egy alapos blog legyen a végeredmény. A képek pedig feldobják a bejegyzéseket, így szuper ha található benne néhány.

A blogolás egy nagyszerű dolog, és bárki képes rá. Ha úgy érzed, hogy te mégsem szeretnél ezzel foglalkozni, kérj meg egy szövegírót, hogy írjon neked cikkeket. Ha szeretnél belevágni, de bizonytalan vagy, akkor olvass minél több témába vágó blog bejegyzést, ötletelj, gondolkodj a vevő fejével, és merj kilépni az árnyékból. Hosszabb távon mindenképpen hasznos a cég számára.

A képek forrása a Freepik.