fbpx

Az ügyfél szerepe a grafikai projektben

Rengeteg projektben vettem már részt, sok ügyféllel illetve szolgáltatóval tárgyaltam és meetingeltem már. Minden projekt egyedi, de van valami, ami állandó, mégpedig az ügyfél és az ő szerepe a grafikai és webes projektekben.

Többször találkoztam azzal, hogy az ügyfél nem szeretett volna a projekttel foglalkozni, pedig ez egy együttműködés, ahol mindkét félnek fontos szerepe és feladata van. Mik lennének ezek az ügyfél részéről?

Árajánlat és brief

Én már árajánlatot is nehezen tudok adni anélkül, hogy legalább 15-20 percet ne beszéltem volna az érdeklődővel. Tudnom kell a pontos igényeket, hiszen egy egy mondatos kérdésre, hogy mennyiért készül el egy honlap, sajnos nem tudok pontos választ adni. Rengeteg tényezőn múlik, sok kérdést kell feltegyek. Ha az érdeklődőnek nincs ideje vagy kedve válaszolni, sajnos nem tudunk együtt dolgozni, hiszen árat sem tudok mondani. Ez az első felelőssége a leendő ügyfélnek: pontosan és világosan megadni az igényeket, illetve részletesen bemutatni a céget, célközönséget stb. Erre egyszerűen muszáj időt szánni.

Az elfogadott árajánlat és a szerződés után elkezdődik a projekt. Ilyenkor jön egy nagyon fontos feladata az ügyfélnek, mégpedig a brief elkészítése. Sok kérdés már az érdeklődés szakaszában fontos, például a célcsoport, a tevékenységi kör, igények stb. Viszont van egy két olyan részlet, amit ilyenkor kell átadni a szolgáltatóknak. A megfelelő brief segít, hogy ne legyenek a későbbiekben félreértések, és gördülékenyen haladjon a projekt.

Visszajelzések

Én a munkafolyamat során többször mutatom meg, hogy hol tartok a projekttel. Az ügyfél feladata, hogy ezt megnézze, átolvassa, véleményezze, javaslatokat vagy irányt adjon. Ha a visszajelzés nem érkezik meg, akkor van, hogy áll a projekt, hiszen nincs egy irányvonal, ami mentén lehet haladni.

Fényképek, szövegek stb

Projekt függő, hogy például a szövegeket ki írja meg. Van hogy én, van hogy egy SEO szövegíró, de van, hogy az ügyfél. Sok esetben a fényképek, illetve a logók az ügyfél birtokában vannak. Ezekre a grafikai és webes munka során mindenképp szükség van, és az ügyfél feladata ezeket biztosítani, átküldeni a szolgáltatónak.

Szolgáltató

Természetesen nem csak az ügyfélnek vannak kötelességei, hanem a szolgáltatónak is. Ez egy együttműködés, ahol a szolgálattó elvégzi a rá bízott munkát a legjobb tudása szerint. Viszont a designer szakma olyan, ahol folyamatos kommunikáció, visszajelzés, információ szükséges a projekt során! Mindkét fél részéről.