brief_blogcikk_borito

A brief fontossága

Ha együtt szeretnél dolgozni egy grafikussal, akkor fontos hogy el tudd mondani hogy pontosan mit szeretnél, és írj egy összefoglalót, azaz egy briefet.

Mi az a brief és miért szükséges?

A brief lényegében egy rövid írásos összefoglaló, ami tartalmazza a megrendelés paramétereit, a legfontosabb információkat. Minden olyat tartalmaznia kell, ami a munkához szükséges. Ez nem csak a grafikusnak jó, hanem az ügyfélnek is, mert így sokkal jobban meg lehet valósítani az elképzeléseit. Brief nélkül nagyon nehéz dolgozni, mert ha nincs elegendő információ a munkáról és a cégről, akkor nagyobb a valószínűsége hogy teljesen más lesz a végeredmény, mint az elvárás.

Mit tartalmazzon?

Ez persze a munkától is függ 🙂 Mi a projekt? Ha éppen most indítasz vállalkozást és logót, weboldalt szeretnél, akkor be kell mutatkoznod, leírnod, hogy mivel is szeretnél foglalkozni, ki lesz a cég célpiaca, mik a fontos üzenetek. Ezen felül tanácsos leírni, hogy mit sugalljon, milyen színeket szeretnél, milyen stílusú legyen, mik tetszenek és mik azok, amik egyáltalán nem.

Ha egy esküvőre szeretnél grafikákat, akkor is fontos leírni az alapvető információkat, hol és mikor lesz az esemény, mi legyen a pontos szöveg. Pl: egy laza, őszi esküvő lesz vidéken, vagy egy luxus esküvő egy villában és szeretnéd, hogy ehhez passzoljon a meghívó és a helyszínen lévő egyéb grafika, pl: ültetőkártya, menülap.

Milyen a jó brief?

Részletes, de nem terjengős. Fontos, hogy legyen elegendő információ, de nem szabad túlzásba esni és leírni a teljes cégtörténetet. Átgondolt, logikus, és nem csapongó. Én szeretem, ha pontokba van szedve, mert könnyebben áttekinthető. Szerepel benne az összes technikai elvárás, esetleg a leendő felhasználás. Lehetőleg emailben küldd el, ne Messengeren vagy Viberen, mert könnyebb visszakeresni. Írd le az elképzeléseidet, még ha úgy érzed, hogy ez nehéz. Mert néha tényleg az. Ha annyit írsz, hogy nem tudom, nincs semmi ötletem, se elképzelésem, rád bízom, akkor lehet, hogy a végén nem fog tetszeni az elkészült munka. Ha kérdésed lenne, akkor nyugodtan tedd fel, mert a grafikus tudni fogja, hogy milyen információra van szüksége.

Technikai részletek

A jó brief nem csak azt tartalmazza, hogy milyen színek domináljanak pl: egy meghívónál, hanem azt is, hogy ez a meghívó négyzet alakú legyen, kihajtható, ne legyen csicsás a betűtípus stb.

Ha egy weboldalnál szeretnél változtatásokat, új képeket, akkor fontos tudni a pontos méretet, a vállalkozás arculatát (logó, színek, betűtípus, arculati kézikönyv stb), hogy mindenképp passzoljon. Ha mégis kimarad valamilyen információ, akkor sincsen probléma, mert a szakember úgyis meg fogja kérdezni. Ezzel csak az lehet a hátrány, hogy ha esetleg valamilyen oknál fogva nem kap hamar választ, sajnos csúszhat a munka.

Én néha kicsit hamarabb felteszem a kérdéseimet, még az előtt, hogy a pontos briefet megkapnám, hogy amikor az ügyfél átgondolja hogy mit is szeretne, akkor ezeket is vegye figyelembe. A pontos briefet már árajánlat és szerződéskötés után szokás küldeni. Elvégre nem küldünk el arculati kézikönyvet, logókat, célokat és pontos szöveget annak, akivel még nem állunk szerződésben.


Miben különbözik az árajánlattól?

Az árajánlat az első lépés a kapcsolatfelvétel után. A megbízó leírja az elképzeléseit, a szolgáltató kalkulál egy árat és hogy mennyi idő alatt készülne el. Persze a megbízó is írhatja az elvárásaihoz, hogy mikorra készüljön el. Ha a megbízó elfogadja az árajánlatot, akkor ezt követi a szerződéskötés.

A brief megírása és a munkához szükséges anyagok átadása csak ez után következik. A brief sokkal részletesebb, mint egy árajánlat, amiben lehet, hogy csak annyi volt a leírás, hogy szükség lenne egy asztalos szakembernek egy bemutatkozó weboldalra. A brief már részletezheti, hogy ez az asztalos szakember egyedi gyerekbútokorat gyárt, azon belül is inkább a kisbabák számára. A célpiaca a Budapesten élő 30-as nők, a weboldallal őket szeretné megszólítani, és szeretné összekötni a weboldalát a Facebook és Instagram fiókjával, mert rengeteg követője van. Továbbá mindenképp szeretné, hogy a weboldaláról lehessen árajánlatot kérni. Természetesen ennél sokkal részletesebb leírás szükséges, mert ezek által sokkal jobb munkát lehet végezni.

Összességében a brief egy összefoglaló arról, hogy milyen legyen az elkészült munka. Fontos, hogy kellően részletes legyen, tartalmazza az elképzeléseinket és szerepeljen benne minden technikai információ, amire szükség van.

Ha szeretnél velem együtt dolgozni, akkor kérlek írj egy üzenetet az elképzeléseiddel, és az árajánlat, illetve a szerződés után már tudod is küldeni a briefet 🙂

Comments are closed.