fbpx
heurisztikus elemzés

Heurisztikus elemzés

A heurisztikus elemzés egy UX designerek által használt népszerű módszer, hogy a weboldal hibáit kiszűrjék és még felhasználóbarátabbá tegyék az oldalt. Ezzel nem csak tesztelik a weboldalt vagy applikációt, hanem gyors visszajelzést is tudnak adni a problémákról, működésről és hiányosságokról. Kiemelt figyelmet szentelnek a felhasználhatóságra.

Több heurisztikus elemzési módszer is van, de a legnépszerűbb Jakob Nielsen heurisztikája. Ő 10 pontot nevezett meg, amin végighaladva a tervezés során könnyen kiszűrhetjük a hibákat.

Nielsen heurisztikája

  1. Rendszer állapotának láthatósága: A felhasználónak mindig tudnia kell, hogy épp mi történik az oldalon, azaz folyamatos állapotjelzésekkel kell tájékoztatni. Ilyen például egy videó betöltését jelző ikon. De például egy hosszabb regisztráció esetén a felhasználónak tudnia kell, hogy hol tart, mennyi lépés van hátra, milyen adatokat vitt már be, és hol tud tovább lépni, esetleg hol tud visszalépni. Egy webshopnál ilyen állapotjelzés lehet például az, hogy a felhasználónak mennyit kell még vásárolnia az ingyenes szállításhoz.
  2. A rendszer és a user világa találkozzon: Felhasználó számára ismerős kifejezések használata, logikus felépítés. Pl jobb oldalra lapozó nyíl a jobb oldalon jelenjen meg, hiszen a való életben is így lapozunk. Fontos továbbá az, hogy a felhasználó nyelvén legyen a weboldal szövegezése a szakzsargon helyett.
  3. Felhasználói irányítás és szabadság: A felhasználó engedélye nélkül nem történhet változás az oldalon. A felugró pup-upok esetén a felhasználónak az lehet az érzése, hogy nem nála van a kontroll, hiszen nem kattintott sehova, mégis megjelent egy hirdetés, esetleg új ablakban meg is nyílt. A másik fontos dolog a felhasználó szabadságának érzése, hogy bármikor vissza tudjon menni az előző oldalra. Ez kérdőíveknél lehet fontos, mikor az előző választ szeretné módosítani.
  4. Következetesség és konvenciók: Egységes szó és jelentés használat, működés, megjelenés az oldalon belül. Ilyen például a gombok stílusa.
    A másik fontos elem ennél a heurisztikus elemzési pontnál, az a platformspecifikus tervezési minták követése.
  5. Hibamegelőzés: A rendszer segítsen elkerülni a hibákat, amik lehetnek egyszerű elbotlások, pl félrekattintás, de akár tévedések is. A tévedések azért történhetnek, mert a felhasználó nem érti a rendszer működését, vagy nem egyértelmű az utasítás (pl szövegbox kitöltésénél nincs semmi segítség, hogy a telefonszámot milyen formátumban adja meg). Visszavonhatatlan döntések előtt, pl egy regisztráció törlésénél érdemes egy megerősítő kérdést, pop up-ot betenni, hogy ne történhessen meg véletlenül.
  6. Felidézés helyett felismerés: Legfőképpen a rövid távú memória terhelésének csökkentése miatt, pl streaming szolgáltatók oldalán megjelenik, hogy melyik sorozatnál hol tartottunk, vagy a webshopoknál megjelenik, hogy milyen terméket néztünk meg utoljára.
  7. Rugalmas és hatékony használat: Felhasználók számára a tevékenységet gyorsító opciók, eszköztárak személyre szabása, gyorsbillentyűk beállítása stb.
  8. Esztétikus és minimalista design: Csak a legfontosabb elemek legyenek előtérben. Sok szövegnél lehetnek lenyíló szövegboxok, Tovább olvasom gombok.
  9. Hibakezelés: A hibaüzenetek egyértelműek és érthetőek legyenek. Egy űrlap kitöltésénél pontosan jelezze a rendszer hogy hol található a hiba és mit kell kijavítani (pl nem megfelelő telefonszám formátum. Helyes formátum: +36-20-1234567).
  10. Súgó és dokumentáció: Könnyen kereshető kell hogy legyen, egyértelmű, lépésről lépésre elmagyarázott segítség.

A heurisztikus elemzés nem csak a weboldalaknál, hanem applikációknál vagy akár videójátékoknál és más digitális terméknél is használható a tervezés során.