Morzsák a weboldalon

Morzsák a weboldalon

A morzsák szerepe a weboldalon igen érdekes, és sokszor bele sem gondolunk, hogy fontos lehet. Pedig ezek egy másodlagos navigációt biztosítanak a weboldalunkon, és megkönnyítik a felhasználók dolgát is. De mi is ez pontosan?

Morzsák megjelenése

A morzsák, angolul breadcrumbs megnevezése a Jancsi és Juliska meséből származik. Mindenki jól ismeri ezt a történetet, ahol a két gyerek kenyérmorzsákkal jelezte útját az erdőn át, hogy hazataláljanak. A weboldalon hasonló szerepet tölt be.

Amikor a tartalomépítésről beszélünk, a weboldal kötelező elemei mellett, érdemes megfontolni a  webmorzsák használatát. Alkalmazásuk során érdemes néhány design vagy fejlesztési szempontot figyelembe venni, hiszen itt is a felhasználóbarát és sikeres weboldal a cél.

Fontos azt kiemelni, hogy a morzsák nem a felhasználó útját jelölik, hanem az aktuális oldalhoz vezető legrövidebb utat. Mert ha a felhasználó útját követné, aki éppen böngészi az oldalt és lehet, hogy minden számára érdekes tartalomra rákattint, akkor nem lenne logika a morzsákban, nem lenne megfelelő az elérési út.

Érdemes az oldal tetejére, a Header, Fejléc alá tenni közvetlenül, hiszen itt keresi mindenki. Az elérési pontokat egységes jelöléssel válasszuk el, leggyakoribb jelek a ‘nagyobb mint’ szimbólum (>) és a per jel (/). Használjunk apróbb betűméretet, mint amivel az oldal tartalma íródott. Mindig egyértelműen jelöljük, hogy éppen melyik oldalon tartózkodik a User, aláhúzással vagy vastagabb betűtípussal, esetleg más színnel.

Webmorzsák használata

Amikor egy weboldal, webáruház esetében sikerről beszélünk, minden esetben közrejátszik a tartalom is. Ha egy oldalon a tartalmak között nehéz navigálni és a felhasználó bonyolultnak érzi, hogy megtalálja, amit keres, nagy eséllyel hagyja azt el és tér vissza a Google találatai közé. A morzsák használatával a látogatónak egyetlen kattintással elérhetővé tesszük, hogy a top-level, elsődleges oldalaink közül oda térjen vissza vagy át, amelyikre éppen szeretne, anélkül, hogy navigálni kellene a menüben, vagy hosszasan keresgélni az előzményei között. 

Ebből kifolyólag, a morzsákat az első időben olyan óriásvállalatok kezdték el alkalmazni, akiknek weboldalaikon több száz, akár több ezer aloldal is található volt, hosszas és komplex hierarchiával rendszerezve.

Legelterjedtebb alkalmazása a webáruházaknál jelenik meg, ahol a felhasználónk, vásárlónk könnyedén navigálhat a Kategória oldalak között, anélkül, hogy ismét egy többszintes főmenün kellene végigmennie.

Morzsák a weboldalon

Mikor érdemes használni?

A legfontosabb szempont, hogy a webmorzsák használata nem helyettesítheti az elsődleges navigációs menünket, sokkal inkább egy mankót kell biztosítania a felhasználónak.
A használata előtt érdemes egy weblétrát készíteni, amelyet sokszor a jól megírt brief már tartalmaz is és itt illusztrálni azt, hogy hány központi, összefoglaló aloldallal rendelkezik weboldalunk. Amennyiben a fő menüből könnyen elérhetőek aloldalaink és nem rendelkezik weboldalunk többszintes menürendszerrel, a webmorzsa használata elengedhető, ellenkező esetben igen erősen ajánlott az alkalmazása.

A morzsákat webáruházak és komplex weboldalak (pl.: hírportálok, blogok) esetében érdemes alkalmazni. Célja egy plusz segítség biztosítása a felhasználónak, amely nem helyettesíti elsődleges navigációnkat, viszont könnyed tájékozódást biztosít almenüink, alkategóriáink között.

Comments are closed.