Weboldal kötelező elemei

Weboldal kötelező elemei

Először sokan meglepődnek, hogy egy weboldalnak vannak kötelező elemei, amiket mindenképp fel kell tüntetni. Márpedig van néhány, amik nem csak a GDPR, illetve a büntetések elkerülése miatt fontos, hanem a megbízhatóság és a tájékoztatás miatt is.

Impresszum

Ezen az oldalon kötelező megjeleníteni az alábbiakat:

  • Szolgáltató nevét
  • Székhelyét, telephelyét
  • Elérhetőségét, ami nem lehet egy kapcsolati űrlap
  • Ha a szolgáltató működése nyilvántartásba vételtől függ, akkor a nyilvántartásba bejegyző hatóság megnevezését és a nyilvántartásba vételi számot
  • Ha engedélyköteles, akkor az engedélyszámot, illetve az engedélyező hatóság megnevezését és elérhetőségét
  • Adószámát, ha ÁFA alany
  • Kamara megnevezését
  • Tárhely szolgáltató nevét, székhelyét elérhetőségét

Fontos, hogy az impresszum ne legyen eldugva, hogy az érdeklődők meg tudják azt nézni. Általában a footerben szerepel, célszerű odatenni, mert ott fogják a látogatók első körben keresni. Ezeket az adatokat mindenképp meg kell jeleníteni a weboldalon, és vásárlóként ennek hiányából lehet következtetni arra, hogy esetleg nem egy megbízható bolttal van dolgunk. Ráadásul egy esetleges ellenőrzésnél is meg tudjuk ütni a bokánkat, ha nincs kint minden információ.

Adatkezelési és jogi nyilatkozat

Néhány éve szinte minden csak a GDPR-ról szól, és minden weboldalnak fel kell erre készülni. Érdemes egy jogi szakembert megkérni, hogy készítse el nekünk az Adatkezelési és jogi nyilatkozatot, a Cookie nyilatkozatot és az ÁSZF-et. Előtte meg kell néznünk, hogy milyen adatot gyűjtünk, hiszen már azzal, hogy kiteszünk egy kapcsolati űrlapot, vagy bekötjük a Google Analytics-et, már gyűjtjük a felhasználók adatait. Mi számít adatnak? Szinte minden, amit az ügyféltől kérünk: például a neve, email címe egy feliratkozásnál, vagy szállításhoz a címe és a telefonszáma. Illetve remarketing szempontból minden, amit a Google gyűjt a felhasználóktól, ezek ugye az úgynevezett Cookiek.

Egy űrlapnál, legyen szó egy egyszerűbb kapcsolatfelvételről vagy egy hírlevél feliratkozásról, kötelező feltüntetni és elfogadtatni a felhasználóval az Adatkezelési tájékoztatót. Viszont fontos, hogy az a kis négyzet nem lehet automatikusan kipipálva, illetve külön kell venni a feliratkozásra buzdító jelölőnégyzetet és az adatkezelésit. Mindenképp a látogatónak kell erről döntenie, hogy elfogadja-e, feliratkozik-e stb, és ez nem történhet meg automatikusan.

Ha hírleveleket küldünk ki, mindig kell lennie benne egy leiratkozási lehetőségnek. Sokan úgy próbálják ezt megúszni, hogy fehér alapon fehér betűvel írják oda ezt, ami nem éppen a legszebb megoldás. Vagy nagyon sűrű és apróbetűs szövegezésbe teszik, és nem jelölik a kattintható linket. Véleményem szerint ezeket érdemes elkerülni, és felhasználóbarát, etikus hírleveleket kell kiküldeni a vevőknek, hiszen mi sem örülünk annak, ha nem tudunk leiratkozni egy hírlevélről.

Weboldal kötelező elemei

ÁSZF

Eladásokhoz mindenképp kell egy ÁSZF, amit ugyancsak érdemes egy szakemberrel elkészíttetni. Vannak erre kifejezetten olyan cégek, amik egy havidíj ellenében karbantartják az ÁSZF-et jogi szempontból, hiszen ez egy szerződésnek minősül a szolgáltató és a vevő között. Rengeteg mindennek kell benne szerepelnie, többek között a fizetési és szállítási feltételeknek, az elállási jognak, garanciának, és természetesen a vállalkozás különféle adatainak és elérhetőségeinek is. Érdemes a webáruházunkban külön kiemelni a regisztráció menetét, a fizetéssel és szállítással kapcsolatos tudnivalókat, hogy ne az ÁSZF-ből kelljen kibogarászni, amit amúgy sem sokan tesznek meg. De az is kellemetlen, ha a vevő a vásárlás legvégén szembesül azzal, hogy nem tud például PayPallal fizetni. Könnyű így érdeklődőket veszíteni, ezért célszerű a weboldal tervezése során ezekre időt szánni, és külön oldalt tervezni rá.

Kapcsolat és elérhetőség

Az impresszum oldalon ugyan kötelező megjeleníteni az elérhetőséget, de érdemes azonban jobban kiemelni akár egy külön oldalon és a láblécben is. Ez nem csak egy kapcsolati űrlapot tartalmazhat, hanem külön egy email címet, telefonszámot, címet akár térkép segédlettel. Célszerű ide megjeleníteni a Facebook és Instagram oldalainkat, hátha érkezik néhány új követő innen. Ha egy weboldalon nem találunk semmi elérhetőséget, joggal feltételezhetjük hogy csalókkal van dolgunk. Egy normális cég nem rejtegeti el az ügyfélszolgálat elérhetőségét, és biztosítja a látogatóknak a kapcsolatfelvétel lehetőségét. Ezt semmiképp nem szabad kihagyni, sem elfelejteni, de természetesen ez már nem kötelező rész.

Comments are closed.