Olvashatóság nyomában - ábécé

Az olvashatóság nyomában

A megfelelő betűtípus nem csak a szépsége miatt tud kérdéses lenni, hanem az olvashatósága miatt is. Ha egy szöveg nem olvasható a weboldalon, akkor a látogató elég gyorsan el fog onnan menni. Hogyan segítheti elő a visszafordulási arány csökkenését a megfelelő font? Mire kell figyelni a kiválasztásnál? Mit jelent az, hogy árvíztűrő tükörfúrógép?

Árvíztűrő tükörfúrógép – a teszt

A grafikusok néha mondanak furcsa dolgokat, például: Ez a font nem árvíztűrő. Sokszor néztek rám nagy, kerek szemekkel, hogy miről is beszélek, hiszen ennek a mondatnak nincs semmi értelme. Pedig az, hogy egy betűtípus árvíztűrő-e, kulcsfontosságú kérdés. Magának ennek a két szónak, hogy árvíztűrő tükörfúrógép semmi értelme nincs. Ezt mi, grafikusok és designerek szoktuk használni, ha a megfelelő betűtípust keressük a munkánkhoz.

Lényegében ezzel a két szóval teszteljük le, hogy az adott betűkészlet tartalmazza-e az összes ékezetes betűt a magyar ábécéből, hiszen abban, hogy árvíztűrő tükörfúrógép, mindegyik szerepel, amire nekünk szükségünk lehet. Ez azért fontos, mert nem mindegyik betűtípus tartalmazza, főleg az Ő és Ű szokott probléma lenni. Ha nem tartalmazza, akkor csúnyán fog megjelenni a folyószöveg, az ékezetes betűk vagy egy kérdőjelként, vagy egy téglalapként fognak megjelenni, de még gyakoribb, hogy egy másik betűkészletből átemeli a program az adott betűket. Ilyenkor érdemes tovább keresgélni, szerencsére rengeteg a lehetőségünk.

Ez a hiba sajnos elég gyakran jelenik meg a mindennapokban, például weboldalakon, szórólapokon, de láttam már ezt plakáton és egy kiállításon is, ahol különösen furcsán hatott. Egy átlagos látogató nem biztos, hogy észreveszi (bár valamikor annyira feltűnő, hogy kötve hiszem, hogy elkerüli az emberek figyelmét), viszont nem lesz megfelelő az összhang. Hiába fektetünk bele sok időt a designba, ha egy rosszul megválasztott betűtípussal tönkretesszük.

Árvíztűrő tükörfúrógép – tesztszöveg

Handwriting szépsége és hátránya

A kézzel írott, dőlt betűk gyönyörűek tudnak lenni. Sokkal elegánsabb velük egy esküvői meghívó, egy cím, de jól tud mutatni egy logóban is. Viszont csínján kell bánni a handwriting szöveggel, mert ha túl hosszú a szöveg, akkor nagyon fárasztó lesz olvasni. Ezért csak díszítőelemként, címként, aláírásként tudom javasolni, hosszú folyó szövegnél érdemes egy átlagos betűtípust keresni. Amit még érdemes elkerülni ennél a típusnál, az a csupa nyomtatott betű. Azt hagyjuk meg az elegáns talpas betűknek!

Ráadásul sok gyönyörű írott betűtípus nem megy át az árvíztűrő tükörfúrógép teszten, és ahogy a fenti képen is látható, az összhatás siralmas.

Handwriting betűtípus – tesztszöveg

Mindegy, hogy ki milyen területen dolgozik, kik az ügyfelei, a vizuális kommunikáció egyik fő eleme az olvasható szöveg. Ha a weboldalon lévő szöveged betűtípusa nem olvasható, akkor nem tudod elérni az ügyfeleidet. Ma már alig van néhány másodperced megragadni az érdeklődők figyelmét. Túl nagy a zaj, túl sok a hirdetés, túl sok a weboldal. Ha nálad nem tudja elolvasni, ami érdekli, nem látja jól a termék információkat, árakat, lehetőségeket, akkor inkább máshol fog vásárolni.

Ha a logód nem olvasható, akkor az emberek nem fogják megjegyezni a cégnevet. Nem tudnak rád hivatkozni, nem tudnak megemlíteni a barátaiknak. Ha a szórólapodon nem olvasható a marketing szöveg, az étlap vagy a szolgáltatások árlistája, akkor nem éred el az ügyfeleidet, csak a kukában landol a papír.

Ha magunknak készítjük a tartalmakat, és betűtípusokat keresünk, mindig teszteljük a szöveget az árvíztűrő tükörfúrógép tesztszöveggel! Ezzel is növelhetjük a látogatók számát és az eladásokat.

Az olvashatóság természetesen nem csak a betűkön múlik, hanem a színeken is. Ha nincs a színek között kontraszt, ha mindegyik túl világos vagy rikító, akkor nehezen lehet kisilabizálni. Éppen ezért a megfelelő színek kiválasztására is időt, energiát kell fordítani, ami előnyös lesz a brandednek és a megjelenésednek is. Nem kell attól tartanod, hogy egy jól bevált, de teljesen hétköznapi betűtípustól majd unalmassá válik az oldalad. A betűk lényege a legtöbb esetben nem maga a díszítés, hanem az információ átadás. Tény, hogy a szöveg és a design szorosan kapcsolódnak egymáshoz, fontos, hogy kiegészítsék egymást.

A borítókép forrása a Freepik.

Comments are closed.