Hiba azt gondolni, hogy egy vállalkozásnak nincs szüksége arculatra vagy egyenesen arculati kézikönyvre. Ha van arculatunk, akkor az ügyfelek sokkal könnyebben felismernek, ráadásul egy egységes, igényes megjelenés növeli a bizalmat. De mi is az az arculat, milyen elemekből áll?
Mi az az arculat?
Az arculat lényegében a cég külső megjelenése a vásárlók felé, és a legfontosabb funkciója az, hogy meghatározza a cég megjelenését a marketing kommunikációban. Megkülönböztetünk kis-és nagyarculatot, attól függően, hogy milyen elemek szerepelnek benne, nyilván a nagyarculatban több szerepel. Egy kis vállalkozásnak bőven elegendő egy kisarculat, míg egy multinacionális cégnek már egy nagyarculatra van szüksége. Az arculat legfontosabb eleme maga a vállalkozás logója, de ide tartoznak még a színek, betűtípusok és formák is.
Arculat legfontosabb eleme a logó
Szerencsére ma már minden vállalkozó felismeri, hogy szüksége van egy logóra. Hogy milyen egy jó logó, arról ITT írtam egy korábbi cikkemben, de röviden az, ami jól mutat kicsiben, nagyban, egyszínűen is. Megjegyezhető, könnyen felhasználható, beazonosítható és egyedi. Tehát egy részletes, színes rajz nem jó logó. A logónak lehet grafikai eleme is, vagy állhat csak szövegből. Lényeg, hogy mindenhol lehessen használni, egy plakáton vagy egy tollon is. Kulcsfontosságú egy arculatban a logó, hiszen ez jelenik meg mindenhol, ez „képviseli” a céget.
Arculati kézikönyv
Az arculati kézikönyvben szerepel és határozzák meg az arculat alkalmazását. Ebben szerepelnek az olyan alap dolgok, mint a logó megfelelő felhasználása, a főbb színek, névjegykártya minta stb. De egy ilyen kézikönyvben szerepel az is, hogy hogy nézzen ki egy nagyvállalatnál a céges autók matricázása, az alkalmazottak egyenruhája. Vagy akár egy franchise láncolatnál az összes étterem, üzlet, kirakat berendezése stb. Ebből is látható, hogy egy arculati kézikönyv milyen sok mindenre kiterjedő megjelenési formákat tud rögzíteni.
A kisarculatban általában a logón kívül szerepel még a névjegykártya, levélpapír, és az email aláírás. A nagyarculatban meg szinte bármi más, amire a cégnek szüksége van, például eszközök, autók, reklámanyagok kinézete, és ezeket rögzítik a kézikönyvben. Miért hasznos egy ilyen kézikönyv? A munka során sokkal könnyebb innen megnézni egy betűtípust vagy egy színkódot, és könnyebb innen követni a stílust például egy weboldal megtervezésénél.

Miért hasznos ha egy cégnek van arculata?
Egy összeszedett, egységes és igényes megjelenés növeli a bizalmat a vásárlók felé, ezért szívesebben vásárolnak majd Nálad és akár visszatérő ügyfelekké is válhatnak. Ráadásul az egységesség miatt könnyen felismerhető lesz a cég akár online akár offline, bárhol a világon, ami az emberek biztonságérzetét növeli. Ha van egy jól felépített márkád egy jó arculattal, akkor gyorsabban rögzül a vásárlóknál. Emiatt könnyebb lesz értékesíteni és reklámozni is és a mindennapi munka is gyorsabb.
Az olyan nagyvállalatok mint a Mc’Donalds vagy a Starbucks rengeteg erőfeszítést tesznek azért, hogy a világon mindenhol ugyanolyanok legyenek az éttermeik illetve kávézóik. Miért? Mert az emberek szeretik a biztonságot, és ha felismerik az egyik kedvenc üzletüket egy másik városban vagy országban, akkor be fognak oda térni, és ugyanolyan jó kiszolgálást várnak. Ezt az igényességet és egységességet az arculat és az arculati kézikönyv határozza meg.
De nem csak az ügyfelek miatt hasznos, hanem az alvállalkozókkal és alkalmazottakkal való együttműködés során is. Rengeteg meetinget és email váltást meg lehet spórolni, ha van egy jó arculati kézikönyv, amiben egy grafikus meg tudja nézni, hogy mi a logó pontos színkódja, vagy hogy milyen betűtípust használhat a tervezett szórólapon. Gyorsítja a munkát és az alap kérdéseket már nem kell feltenni.
De egy nagyon kicsi, egyszemélyes vállalkozásnál egy részletes brief és az átküldött logók is kellően meghatározzák a grafikai munka irányát, nem szükséges egy rendkívül részletes arculati kézikönyv. De egy közepes vagy egyenesen egy nagy cégnek mindenképp javasolt a komplett arculat kialakítása és az arculati kézikönyv elkészítése.