A színek fontossága vitathatatlan, ráadásul kész tudományág épül erre. A színeknek nagy szerepük van az életünkben, kezdve a vizuális kommunikációtól, az étkezésen át a szórakozásig és a különféle munkákig, köztük a grafikai tervezésben is.

Színek a grafikai tervezésben

Szerintem nem kell részleteznem, hogy mekkora szerepet játszanak a színek a munkámban. Hogy mikor milyen színt használok az nem csak az ügyféltől függ, hanem például a célközönségtől, aktuális trendektől, hangulattól, üzenettől. De mit is jelentenek ezek?

Minden színnek van egy hangulata és egy üzenete. Például nem véletlen, hogy a bankok és biztosítók a kék színt szokták preferálni, mert ez a szín megbízhatóságot és komolyságot sugall. Teljesen más színeket használnak egy óvodában vagy egy orvosi váróban, esetleg egy szórakozóhelyen, mivel a színek képesek lenyugtatni vagy fokozni az érzéseket.

A grafikai és UI tervezés során figyelembe kell venni még a funkciókat, a kontrasztot és az olvashatóságot is, és e szerint kiválasztani a színeket. Fontos, hogy ezek kiegészítsék egymást, legyen egy hangulat, dinamika például egy weboldalon. Természetesen nem szabad görcsösen ragaszkodni a különféle szokásokhoz, mert ha belegondolunk, a bankos példánál maradva, sok bank és biztosítás más színeket használ mint a kék, és pont azért, hogy kitűnjenek a tömegből. Vagy a kék mellett használnak egy teljesen eltérő színt kiegészítésképp.

Kikre nem gondoltunk?

A színvakokra és színtévesztőkre is fontos gondolnunk egy tervezésnél, mert ha nincs kontraszt egy feliratnál, akkor nem tudják elolvasni. Az olvasók 5-10% lehet színtévesztő. Érdemes a munka megkezdése előtt egy színpalettát összeállítani és átgondolni, esetleg kipróbálni, hogy mennyire működőképes, mennyire látszódnak a feliratok. Egy színtévesztő nem biztos, hogy érzékeli például a lila és a kék színek közötti különbséget, így ha egy lila felületre kék feliratot teszünk, akkor nem tudja elolvasni, így potenciális ügyfelet veszíthet a cég. Ebben is tud segíteni egy grafikus vagy egy webdesigner.

 

Színek egyéb területeken

Rengeteg területen fontos még a színelmélet, de szerintem van néhány, ami mindenkit érint, akár csak, mint ügyfelet. Ilyen például a filmipar. Ha megnézzük, bizonyos stílusú filmek hasonló színvilágot használnak. Sötétebbet, szépiásat, vagy esetleg nagyon színeset. Már a színekből lehet tudni, hogy ez egy vidám vígjáték lesz vagy egy horror. Egy Marvel vagy egy DC.

A másik fontos terület szerintem az élelmiszeripar és az ezzel kapcsolatos reklámok és vendéglátás. Ha leülsz enni egy húsételt, de a szobában zöld színű lámpákat kapcsolnak fel, akkor kevésbé lesz vonzó az étel. Ha a steak zöld, akkor nem arra asszociálunk, hogy friss és finom, hanem arra, hogy romlott. Az eper legyen gyönyörű piros, a saláta friss és színes, a hús aranybarna stb. Ha a sültkrumpli fekete, a saláta barna, a hús zöld, vagy a kenyér túl fehér, akkor nem szívesen kóstolnánk meg, nem igaz? De természetesen vannak ma már különlegességek, például a fekete hamburger.

Összegezve, a színek átjárják a mindennapjainkat, hat a hangulatunkra, a tudatalattinkra és az érzékeinkre. Ezeket tudják fokozni, vagy épp nyugtatólag hatnak. Érdemes odafigyelni ezekre a grafikai tervezésben, de akár egy főzésnél, szobafestésnél, ruhatervezésnél is.


Weboldalt szeretnék

További bejegyzések