A vállalkozásunknak a megjelenése nagyban fogja befolyásolni az ügyfelek számát, minőségét, és természetesen a megélhetésünket is. Éppen ezért érdemes odafigyelni és tudatosan kialakítani a brandet és az arculatot, kezdve a megfelelő színek kiválasztásától és a logó megtervezésétől, a weboldal fejlesztésén át, egészen az üzlethelyiség berendezéséig.
Hogyan ne válasszuk ki a vállalkozásunk színeit?
Többször találkozom azzal, hogy a színek kiválasztása érzelmi alapon történik. Ki milyen színt szeret, milyen áll hozzá közel. Esetleg a házastársa milyen színt kedvel. Ezzel az a probléma, hogy a szín kiválasztását nem előzte meg egy piackutatás, konkurencia felmérés és a célközönség kialakítása. Természetesen nem szeretnék senkit rábeszélni, hogy olyan legyen a vállalkozásának megjelenése, amit kifejezetten csúnyának tart, vagy egyenesen utál. De mindenképp szükséges a szakmai szempontok figyelembe vétele a döntésnél.
Ismerjük meg a piacot és a célközönséget!
A piac ismerete kiemelkedő fontosságú. Ez alapján lehet kitűnni a konkurenciák tömegéből, ami sokszor egy meglepő vagy emlékezetes szín kiválasztásával kezdődik. Illetve el lehet kerülni, és el is kell kerülni a másolást. Ha egy lila csomagolású csokoládét szeretnénk értékesíteni, akkor nagy eséllyel fog a Milka nálunk kopogtatni és perrel fenyegetni. Ráadásul a Milka lila színt le is védették ezen a területen.
A célközönség meghatározása a másik pillér, amit kiemelnék. Nem mindegy, hogy kit szeretnénk megszólítani. Belvárosi irodistákat vagy mezőgazdaságban dolgozókat? Nagycsaládos apukákat vagy szingli nőket? Olyan egyetemistákat akik kikapcsolódásképp otthon olvasnak, vagy akik inkább sörözni mennek a csoporttársakkal? A célközönségnél nem csak a nem, a kor és a lakóhely lehet fontos tényező, hanem a családi állapot, hobbik, munka, bevétel, személyiségjegyek, háziállat, egészség és még sorolhatnám a végtelenségig.
A színek kiválasztását nagyban befolyásolja, hogy végül ki fog nálunk vásárolni. Ha egy éttermed van, akkor nem mindegy, hogy milyen ételeket készítesz, kik és mikor fognak nálad fogyasztani. Hiszen más színek passzolnak egy első randis, romantikus étteremhez és egy gyorsétteremhez. Teljesen más a megjelenése egy kifőzdének, ahova a környéken dolgozók fognak betérni, és egy luxusétteremnek, ahova elegáns ruhában érkeznek a vendégek.
Színek üzenete és hangulata
Először mindenki meglepődik, mikor a színek üzenetéről vagy hangulatáról beszélünk, pedig egy komplett tudományág is épült erre. Rengeteg területen alkalmazzák, például a filmiparban vagy a lakberendezésben is. Az arculat kialakításánál is fontos ezeket figyelembe venni, hiszen egy jól választott szín növelheti a céged iránti bizalmat, de egy rosszul választott szín akár komolytalanná is teheti azt.
Érdemes feltenni a kérdést, hogy mit szeretnénk elérni? Hogy érezze magát nálunk a célközönségünk? Ha nyugalmat szeretnénk biztosítani, akkor a zöld szín jobb választás, mint az élénk piros. Ha egy pörgős szórakozóhelyet szeretnénk, akkor a vibráló színek előnyösebbek, mint a pasztellek. Ha egy luxusmárkád van, akkor a klasszikus fekete sokkal jobb választás, mint egy babarózsaszín. De ha gyermekruhákat értékesítesz, akkor pedig fordítva.
A bankok és biztosítók nagy részének az arculata nem véletlenül kék színű. A kék szín megbízhatóságot sugall. Ha egy vegán étteremre gondolunk, akkor nagy eséllyel zöld lesz a színe, hiszen a zöld a természetközeliséget, a frissességet és a békességet üzeni felénk.
Színkombinációk és színpaletták
Az arculat állhat akár egy színből is, gyakoribb a két szín, de állhat akár több színből is. Nem javasolt viszont a túl sok szín használata, hiszen akkor könnyen keszekusza hatást fog kelteni. Az arculat tervezésénél ezt is figyelembe kell venni. Ha már megvan a fő irányvonal, akkor már csak néhány szabályt kell betartani a tervezés során. Fontos, hogy a színek kiegészítsék egymást, ne pedig taszítsák. Ügyelni kell az olvashatóságra is, illetve a későbbi felhasználási lehetőségekre.
A harmónia megléte nagyban múlik a színeken. Éppen ezért mindenképp azt tudom javasolni, hogy az érzelmi döntés helyett vagy mellett a szakmai szempontokat is vegyük figyelembe az arculati színek kiválasztásánál.
A borítókép forrása a Freepik, a hangulattáblák a logótervezéseimnél készültek.