Amikor egy látogató megérkezik a weboldaladra, kialakul benne egy benyomás, ami nem csak a címen múlik, hanem a designon és a képeken is. A képek a weboldalon nem csupán esztétikai elemek, hanem a bizalomépítés, a márkakommunikáció és az érzelmi kapcsolódás legfontosabb vizuális eszközei.
A jól megválasztott képek hitelesebbé, szerethetőbbé és megbízhatóbbá teszi a vállalkozásod. A rosszul megválasztott viszont épp az ellenkező hatást válthatja ki. A cikkben arról lesz szó, miért ilyen fontosak a képek a weboldalon, mikor elég egy stockfotó, és mikor van szükség profi üzleti fotózásra – különösen, ha hosszú távon gondolkodsz a márkád építésében.
Miért ennyire fontosak a képek a weboldalon?
A vizuális benyomás az online jelenlét egyik legerősebb eleme, különösen akkor, amikor a látogató még semmit nem tud rólad. Ha egy weboldalon rossz minőségű, homályos vagy stílusban nem odaillő képek fogadják az érdeklődőket, az azonnal csökkenti a hitelességet. Az emberek ösztönösen bíznak abban, amit látnak, és ha a képi világ igényes és tudatos, akkor azt feltételezik, hogy a mögötte álló vállalkozás is az.
Különösen fontos a vizualitás személyes márka esetén. Ha nincs fent rólad portré, vagy nem mutatod meg, ki vagy, akkor nehezebben tudnak kapcsolódni hozzád. Az arcod, a stílusod, a környezeted mind olyan elemek, amelyek segítik a látogatót abban, hogy felépüljön benne a bizalom, mielőtt egyáltalán kapcsolatba lépne veled.
Ha szolgáltatást nyújtasz, különösen lényeges, hogy látható legyen, ki az, aki mögötte áll. A személyes jelenlét – még ha képeken keresztül is – a weboldaladon kezdődik. A képek a weboldalon nemcsak szépek, hanem funkcióval bírnak, segítenek abban, hogy ne csak informálj, hanem kapcsolódj is.
Egy termékorientált weboldalon még fontosabbak a jó minőségű képek, elvégre a látogatók szeretnék látni, hogy mit fognak megvásárolni. Ráadásul egy jól komponált fotó segíthet meggyőzni ott, ahol egy szöveg már nem elég.
Stockfotó vagy saját fotó – mikor melyik?
Ez az egyik leggyakoribb kérdés a weboldal tervezés során. A stockfotók gyors, kényelmes és olcsó megoldást jelenthetnek, ha jól választasz. Lehet letisztult, ízléses és a márkádhoz illeszkedő képeket találni, vagy akár AI-val generáltatni. Ugyanakkor megvan a veszélyük is, a túlzottan általános, sablonos képek inkább eltávolítanak, mint kapcsolódást építenek. A weboldalon például a blogcikkeknél, háttereknél, nagyszerűen működnek a stockfotók.
Ha egyedi élményt és személyes márkát építesz, akkor a saját fotóid lesznek azok, amik igazán elmesélik a történeted. Egy rólad készült portré, egy életszerű munkafolyamat-kép vagy egy hangulatos üzletbelső sokkal erősebb érzelmi kötődést alakít ki, mint bármely stockfotó. Éppen ezért a Rólam résznél inkább használj saját fényképeket.
Mikor érdemes üzleti fotózásba fektetni?
Amikor hosszú távra tervezel és hiteles online jelenlétet szeretnél. Egy profi business fotózás nemcsak a weboldaladhoz nyújt erős alapot, hanem használhatod a képeket a közösségi médiában, marketinganyagokban, interjúkhoz vagy sajtómegjelenésekhez is. Egy jól megtervezett fotózás során olyan képeket kapsz, amelyek nemcsak szépek, hanem célzottak, támogatják a brandedet, tükrözik az értékrendedet, és végigkísérik a látogatót a vásárlói úton. Én minden vállalkozónak javasolni szoktam, hogy menjen el business fotózásra, és én is el szoktam menni Vikihez (Viktoria Fotóstúdió) business fotózásra. A gyakoriság függ a fotók felhasználásától, ha sok kampányhoz és eseményhez kellenek képek, akkor pár havonta is mehetsz, de ha csak néhányat használsz, akkor elég 1-2-3 évente. Nem célszerű 10+ éves fotókat használni az oldalon, mert az arc változik.
Webshop esetén kötelező a profi fotó?
Igen! A webshopodban a termékfotó a „valódi találkozás” helyettesítője. Ha nem egyértelmű, hogy mit árulsz, milyen méretű, hogyan néz ki használat közben, akkor a látogató bizonytalan lesz, és nem fog vásárolni. A képek a weboldalon itt tényleg az eladás egyik legfontosabb eszközei.
Befektetni egy egységes, letisztult, minőségi termékfotózásba nem luxus, hanem alap. Ha ezen múlik, hogy valaki kattint-e a kosár ikonra, megéri rászánni.
A képek a weboldalon nem utólagos dekorációk, hanem a kommunikációd szerves részei. Segítenek kapcsolódni, meggyőzni és eladni. A jó fotó önmagában nem elég, a jó fotó a megfelelő kontextusban válik erőssé. Legyen az stock vagy saját kép, a cél mindig az, hogy hitelesen képviseljen téged és a márkádat.