Tárhely kiválasztása

Hogyan válasszunk megfelelő domaint és tárhelyet?

A megfelelő domain és tárhely kiválasztása elengedhetetlen egy weboldal működéséhez. A legelső dolog, amit ebben az esetben meg kell vizsgálnunk, hogy egy cégnél kívánjuk-e megrendelni ezeket a szolgáltatásokat vagy külön kezelnénk a domain nevünket és tárhelyünket.

Mikor érdemes egy helyen kezelnem?

  • Ha gyorsan és könnyedén szeretném átlátni a szolgáltatásaimat és azoknak az ügyintézését
  • Ha technikailag és árazás szempontjából is megfelelő számomra a cég domain és tárhely szolgáltatása
  • Ha több domaint is a tulajdonomban van és azok függetlenek egymástól

Különböző helyen üzemeltetni ritkább esetekben érdemes, viszont akkor igen fontos érvek szólnak mellette:

  • A tulajdonomban lévő domainek hivatkoznak egymásra. Linképítés szempontjából előnyös, ha ilyenkor bizonyos domain nevek más tárhely szolgáltató IP címére mutatnak.
  • Több 10 vagy akár 100 domain név van a tulajdonomban, viszont 1-1 domain névhez kötődő weboldalam célközönsége határon túli. Ilyenkor a domain neveket az átláthatóság kedvéért jobb egy helyen kezelni, viszont ismét a Google helyezések javítása érdekében, hatékonyabb a külföldi tárhely választása.

Ha eldöntöttük, hogy melyik a számunkra ideális megoldás, akkor következő lépésként a domain és tárhely szolgáltatót (hostingert) kell kiválasztanunk:

  • Magyarországon az egyik legmegfelelőbb választás ár/érték arányban a Magyar Hosting. Itt magánszemélyektől kezdve a több száz weboldallal rendelkező cégek is megtalálhatják a számukra minden tekintetben ideális megoldást.
  • Ezen kívül, hasonló minőséggel és segítőkész supportal rendelkezik a Rackhost is.
  • Külföldön pedig a SiteGround világszínvonalú szolgáltatásokkal vár minket. A havi és éves áraik magasabbak az magyarországi átlagnál, viszont élő support, folyamatos rendelkezésre állás és sok egyébként fizetős szolgáltatás fogad minket felár nélkül.

Tárhely kiválasztása

Következő lépésként meg választanunk a tárhelyünket. Egy átlagos weboldalhoz tökéletes egy kisebb csomag, ami rendelkezik 1GB tárhellyel. Normál méretű webshop esetében ennek a kétszerese lesz minimum optimális. Ez viszont mindig kontextus függő, hogy pontosan mennyi és milyen jellegű tartalommal rendelkezik majd az oldal. Ezen kívül egyetlen egy dolgot kell figyelembe vennünk, az pedig az, hogy melyik csomag rendelkezik a megfelelő technikai paraméterekkel. A legtöbb helyen ezt fel is tüntetik. Itt az irányadó szám, a havi látogatók száma lesz. Abban az esetben, ha havi 10.000 felhasználó látogatja az oldalt, oldalakat egy tárhelyen, magasabb memória mennyiséget fog igényelni a kiszolgálás. A weboldal, webáruház készítésével megbízott cég vagy vállalkozó ilyen esetekben mindig készségesen segít és útbaigazít. Ha magunknak készítjük a siteot, akkor mindig érdemes a hostingtól informálódni.

Domain megvásárlása

A domain választása elengedhetetlen része a tárhely vásárláshoz. A megfelelő kiválasztásánál mindig több szempontot kell figyelembe vennünk:

  • Az első és legfontosabb, hogy elérhető-e az adott domain számunkra. A domain.hu mindig naprakész, aktuális adatokat biztosít ezzel kapcsolatban, itt könnyedén tájékozódhatunk ennek kapcsán.
  • Vegyük figyelembe, hogy a Google a listázások alkalmával megvizsgálja, hogy mennyire releváns a keresési kifejezés a domain nevünkhöz (nem a legsúlyosabb szempont, de érdemes ennek az átgondolására is teret adnunk magunknak.) Ha a brandépítés is cél, legyen a brand nevünk a domain nevünk is egyben, viszont ha például szolgáltatást kívánunk értékesíteni, sokszor érdemesebb azt megadni.
    • Például: autoszerelo-budapest.hu → A Google a linkekben található kötőjeleket szóköznek tekinti és nem vizsgálja ilyen esetekben sem, az ékezetek meglétét.
Keresési eredmények

Ebben a példában jól látszik, hogy az ‘autószerelő budapest’ kifejezésre milyen magas arányban teszünk kereséseket, míg mellette egy adott brand névre csak akkor érkezik keresés, ha már ismerik magát a brand-et. Ettől függetlenül, más szempontokat figyelembe véve, listázásra kerül akkor is az oldalunk, ha a brand nevünk a domain nevünk, de bizonyos esetekben ezzel a döntéssel elősegíthetjük az organikus elérést.

Utolsó és igen lényeges szempont pedig, hogy az ügyfelek számára könnyen megjegyezhető, viszonylag rövidebb és beszédesebb legyen. Ha magyar a célközönségünk akkor a .hu lehet a legideálisabb végződés.

Ezeknek a figyelembevételével biztosan jó döntést tudunk hozni a megfelelő domain és tárhely választáshoz!

A cikket Hajdu József írta a Creative Services-től.

Comments are closed.