Miért fontos, hogy a weboldalad a célközönségnek készüljön?
Sokszor hallom, hogy amikor valaki weboldalt szeretne, az elsődleges szempont az lesz, hogy neki mi tetszik. Mi a kedvenc színe. Melyik betűtípus „szép”. Milyen weboldalt látott Pinteresten. De van egy fontos kérdés, amit ilyenkor hajlamosak vagyunk elfelejteni: Kinek készül ez a weboldal?
Spoiler: nem neked. A weboldalad a célközönségednek készül. Nekik szeretnél segíteni, velük szeretnél kommunikálni, nekik szeretnél eladni. Ezért elengedhetetlen, hogy ne (csak) a saját ízlésedből indulj ki, hanem elkezdj a látogatóid fejével gondolkodni. Egy weboldal a célközönségnek készül, nem önkifejezési eszköz, hanem célzott kommunikációs és értékesítési felület. (Természetesen vannak személyes blogok, amik önkifejező eszközök tudnak lenni, de itt nem ezekről lesz szó.)
A vállalkozásod egyik marketing eszköze a weboldal, ezért nem mindegy, hogy az hoz-e látogatót vagy sem. Ha nem a megfelelő embereket éred el vele, akkor nem érsz célt és nem nő a bevételed. Egy jól működő weboldal mindig valamilyen konverziót támogat. Lehet ez egy termék eladása, egy szolgáltatásra való jelentkezés vagy időpontfoglalás, egy hírlevél-feliratkozás, bizalomépítés, vagy épp az, hogy a látogató megismerjen téged. A weboldalad nem „dísz”, hanem marketingeszköz, aminek a célja az, hogy eljuttassa az üzenetedet azokhoz, akiknek szánod.
Ehhez elengedhetetlen, hogy a struktúra, a design és a szövegezés is a célközönséged igényeire épüljön. Ha a weboldalad nem célpiacra szabott, akkor az elveszíti a fókuszt, és nem fogja betölteni a szerepét.
Mi történik, ha nem a célközönségednek szól a weboldalad?
Ha a weboldal a szerint van felépítve, hogy neked mi tetszik, az a látogató számára értelmezhetetlen lehet. Ha nem érzi, hogy ez róla szól, ha nem találja meg azt az információt, amit keres, vagy nem tudja, hogyan továbblépni, egyszerűen bezárja az oldalt.
Ez nem azt jelenti, hogy le kell mondanod magadról vagy az egyedi stílusodról. A weboldalad lehet önazonos és kifejezhet téged, miközben mégis a célközönségedre épül. Ez nem vagy-vagy kérdés. Ez és-és. De a fókusz nem rajtad kell hogy legyen, hanem az ügyfeleden.
Hogyan gondolkodj a célközönséged fejével?
Tedd fel magadnak ezeket a kérdéseket:
- Ki a célközönségem valójában? (nemcsak nők 30 felett, hanem részletezd: pl. édesanya, kisgyermekkel otthon, vállalkozni szeretne, Budapesten él stb)
- Mit szeretne látni, érezni, csinálni az, aki először jár a weboldalamon?
- Milyen kérdései, bizonytalanságai vannak? Mi a legfőbb problémája? Mire keres választ?
- Mennyire érti az általam használt szakszavakat? Mennyire kényelmes neki a navigáció?
- Milyen szöveg lenne neki meggyőző, komfortos? Tegeződés, magázódás, laza, bizniszesebb?
- Milyen design elemekkel lehet őt megfogni? Képekkel, színekkel, sok videós tartalommal?
- Van speciális igénye? (pl idősebbeknek nagyobb gombok és jobban látható linkek)
- Milyen színeket érdemes használni? Milyen érzéseket keltsen benne az a színvilág?
Ha ezekre tudatosan választ adsz, máris sokkal közelebb kerülsz ahhoz, hogy a weboldalad valóban a célközönségednek készüljön. Egy ilyen oldal nemcsak szép lesz, hanem működni is fog!
A célközönségre szabott design és szöveg nem egyenlő unalommal
Sokan félnek attól, hogy ha nem a saját stílusukat követik, a weboldaluk sablonos vagy unalmas lesz. De a célközönségre szabott weboldal nem azt jelenti, hogy mindent el kell felejtened, ami egyedi. Épp ellenkezőleg: azt jelenti, hogy azt az egyediséget hangsúlyozod, ami számukra is értékes és érthető. Mivel célzottabban és tudatosabban épül fel a weboldalad, ezért egyedibb lesz és tűpontos.
A design nemcsak esztétika. A design segít eligazodni és kapcsolódni, bizalmat ébreszt, a weboldal szöveggel összhangban van. Az a jó design, ami kiszolgálja a célokat, és ezek a célok a látogatóid igényeihez kötődnek. És természetesen értékesít, ami pedig a te célod. Egy jól megtervezett weboldal célközönségnek szól, nem a tervező egójának. Természetesen ehhez elengedhetetlen a piackutatás is, hogy ne egy századik tucatweboldal legyen ugyanazon a területen.
A weboldalad a célközönségedé
A legjobb weboldalak nemcsak vizuálisan mutatnak jól, hanem valóban segítenek. A design és a weboldal szöveg összhangban támogatják a látogatót, vezetik őt, és végül cselekvésre ösztönzik. Alkalmazkodnia kell a látogatókhoz, ilyen lehet például egy színválasztás vagy egy szóhasználat, esetleg gombméret. Lehet hogy nem mindegyik tetszik nekünk személy szerint, de ha a látogatók szeretik és használják, és a weboldal is jól konvertál, akkor nem is az a lényeg. Egy weboldal célközönségnek készül, nem a tervező kedvéért, nem pusztán esztétikai célból, hanem azért, hogy kapcsolódjon, hatással legyen, működjön. Mindehhez tudatosság, önismeret is kell, és természetesen az, hogy tisztában legyünk a saját bizniszünkkel.
Ha épp most gondolkodsz weboldalkészítésen, ne egyedül dönts arról, mi néz ki jól. Tervezzünk együtt olyat, amit nemcsak te értesz, hanem a látogatóid is szeretnek használni.